چطور یک رزومه خوب بنویسیم
رزومه خوب بنویسیم
 
رزومه چست؟

رزومه کاری به متنی گفته می شود که از چند صفحه تشکیل شده است و در آن اطلاعات و مشخصات شما و بسیاری از مواردی که شما در آن توانایی دارید را قبل از مصاحبه در اختیار کارفرمایان شما قرار می دهد.

ارسال رزومه به کارفرمایان امکان میدهد تا بتوانند ارزیابی اولیه ای از توانایی های شغلی شما داشته باشند. در حقیقت رزومه باید تصویری ذهنی از شما و فعالیتهای شغلیتان به خواننده رزومه ارائه کند. برای این است که میگوییم مونه رزومه بسیار مهم است و جنبه ای تبلیغاتی دارد.

آموزش طراحی سایت در رشت

 

شما بوسیله رزومه ویژگیهای مفید و تاثیر گذار خود را در اختیار کارفرمایان قرار میدهید و به نوعی سعی می کنید تا آنان را متقاعد سازید که از بین چندین رزمه ارسال شده ، شما را برای شرکت در مصاحبه انتخاب نماید.

نکته مهم دیگر در نگارش رزومه این است که شما بتوانید رزومه مثبتی از مهارتها و توانایی های خود در ان بیان کنید. البته باید توجه داشته باشید که رزومه ارسالی شما در عین حال که باید صادقانه باشد، باید عاری از تعارفات و شکسته نفسی باشد.
دقت داشته باشید رزومه زندگی نامه و یا شرح گذشته و یا حال شما نیست ، هر چند که قسمت عمده ای از  آن به سوابق کاریتان مرتبط می شود . نخستین و مهم ترین هدف از نگارش و ارسال رزومه جلب توجه کارفرماست. بنابراین باید سعی کنید در هر جمله ای که می نویسید به نوعی علاقه و توجه خواننده رزومه را جلب نمایید . کلید موفقیت شما در انتخاب ضغل مورد نظرتان میتواند نگارش یک رزومه خوب در امر کاریابی باشد ، پی به هیچ عنوان به آن از دید انجام وظیفه نگاه نکنید.
برای نوشتن رزومه شیوه های متفاوتی مرسوم است و هر کس به مقتضای سلیقه و هدفی که از نگارش رزومه دارد ، شیوه خاصی را بر می گزیند . اما به طور کلی اصول و سرفصل بندی عمومی رزومه ها به شرح زیر است:

جزئیات شخصی در رزومه:
بیشتر رزومه ها با این بخش آغاز می شوند . آن چه باید  در این بخش ذکر شود شامل نام ، آدرس ، شماره تلفن ، آدرس پست الکترونیک و است.

پروفایل شخصی رزومه:
دقت داشته باشید که وارد کردن پروفایل در رزومه امری سلیقه ای است و ضروری محسوب نمی شود . آن چه در پروفایل به نگارش در می آید ، تصویری کلی و گویا از شما است که به طور جزئی تر در سایر بخش های رزومه ذکر می شود.

قرار دادن تحصیلات و توانایی های علمی در رزومه:
در این بخش باید تمام سوابق تحصیلی و علمی خودتان را وارد کنید ، از دیپلم دبیرستان و نام دبیرستان گرفته تا آخرین مدرک تحصیلی ، رشته ها و گرایش ها و زمان بندی هر دوره ی تحصیلی خواهد بود. به یاد داشته باشید که حتماً ذکر کنید در حال حاضر مشغول گذراندن چه دوره ای هستید . سایر دوره های علمی – کابردی که در کنار تحصیل آکادمیک گذرانده اید را هم حتماً بنویسید.

نگارش سوابق شغلی در رزومه
در بخش سوابق شغلی شما باید باید کل مشاغلی که در آن فعالیت داشته اید اعم از تمام وقت یا پاره وقت قرار بدهید ، با ذکر نام و تلفن یا آدرس محل کار ، بعلاوه تاریخ و دوره اشتغال فهرست شود.

انتشارات و مقالات
اگر کتاب و یا  مقالاتی منتشر کرده اید و یا در کنفرانس ها ارائه نموده اید به اضافه زمان انتشار را در این بخش بیاورید. اگر بتوانید خلاصه ای از مقالات را به رزومه ضمیمه نمایید بهتر است.

نگارش سایر اطلاعات در رزومه:
نگارش این قسمت ضروری محسوب نمی شود ، ولی اگر خودتان لازم دانستید توضیحی جانبی روی سوابق تحصیلی و شغلی خود بنویسید ، می توانید این بخش را اضافه نمایید.

نوشتن علایق در رزومه:
اگر بتوانید فهرستی از علائق خود در زمینه های فوق برنامه مثل ورزش یا هنر را در این بخش بنویسید و اگر احیاناً سوابق حرفه ای در این زمینه ها دارید حتما ذکر کنید. چراکه این مورد میتواند نظر خواننده را به شما جلب کند.

معرف ها:
نام ، رتبه ، درجه تحصیلی ، آدرس یا تلفن و کلاً اطلاعات مربوط به معرفین خود ( که معمولا اساتید شما هستند ) را در این بخش بیاورید . این معرف ها می بایست همان معرفینی باشند که توصیه نامه های شما را تکمیل نموده اند.

سایر توصیه ها
دوستان گرامی ، قبل از نگارش رزومه حتما در خصوص سوابق تحصیلی و شغلی خود فکر کنید تا چیزی را از قلم نیاندازید . سعی کنید تا حد امکان ، مدارکی دال بر سوابقتان آماده و ترجمه کنید تا ضمیمه رزومه نمایید.
بزرگنمایی و دروغگویی حتما پرهیز کنید ، چون امکان دارد برایتان دردسر ساز شود.
بهترین حجم رزومه در 2 ورق کاغذ آ4 است ، سعی کنید رزومه خود را در ۲ برگ A4  تنظیم نمایید.
حتماً چند نسخه اضافه از رزومه برای خودتان نگه دارید تا در صورت لزوم از آن ها استفاده کنید.
در مورد نگارش انگلیسی ، حتماً درباره متن رزومه با یک مترجم و یا کسی که انگلیسی ادبی را به خوبی می داند مشورت کنید.
رزومه را حتما تایپ کنید و از ارائه رزومه دست نویس جداً خود داری کنید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

قالبهای رزومه:

تصمیمگیری نکته مهم دیگر در مورد نحوه نگارش، قالب و آرایش رزومه است. لزوما بهترین راه حل برای شما آرایشهای معمول نیستند، بلکه در وضعیتهای مختلف آرایشهای مختلف و یا ترکیبی از آنها جواب میدهند. در فرمهای الکترونیکی رزومه معمولاً این مسأله حل شده است. آنچه باقی میماند، ترتیب ذکر موارد مختلف (مثل سوابق کاری) است که میتواند به صورتهای گوناگونی باشد:
یکی از قالبهای معمول رزومه، رزومه زمانی (Chronological) است. در این شیوه سوابق کاری به ترتیب عکس زمانی با ذکر نام شرکت، تاریخ و عنوان کار آورده میشود. کسانی که تجربه کاری طولانی و ممتد دارند معمولاً از این نوع رزومه استفاده میکنند.
نوع دیگر رزومه، رزومه عملکردی (Functional) است در این نوع رزومه ، نویسنده بر دستاوردها و تواناییهای شغلی خود تأکید میکند و آنها را در دستههایی مثل مدیریت، رهبری، طراحی و سایر مهارتها و تواناییها مرتب میکند. چنین رزومهای برای کسانی که به تازگی فارغ التحصیل شده اند یا تجربه کاری زیادی ندارند و یا میخواهند زمینه کاری خود را تغییر دهند، مناسب است.
تا جایی که امکان دارد سعی کنید از ترکیب هر دو قالب رزومه استفاده کنید . یعنی هر 2 بخش سوابق شغلی و تواناییها و تخصصها را در رزومه گنجاند.

نکاتی مهم در مصاحبه های شغلی

مهارت در ارتباط نوشتاری، یکی از مهارت‌های اساسی زندگی پس از فراغت از تحصیل است. آن را به خوبی فرا بگیرید.
نوشتن یک درخواست کار خوب، قسمت مهمی از پیدا کردن یک شغل است. سعی کنید الگوی خوبی به عنوان قالب تهیه درخواست کار بیابید و آن را طبق نیاز خود اصلاح کنید.
ظاهر فرم‌ها و درخواست‌های کار بسیار مهم است.
از امکانات نرم‌افزارهای رایانه ای حتما استفاده کنید.
از درخواست‌ های کاری که برای سازمان‌ های مختلف ارسال می‌کنید، حتما یک کپی تهیه و پییش خود نگهداری کنید. این کپی زمانی که برای مصاحبه فراخوانده می‌شوید، می‌تواند به شما کمک کند. آن را حتما قبل از مصاحبه بررسی و پاسخ‌های خود را مرور کنید. بسیاری از سولات مصاحبه از متن همین درخواست کار استخراج می‌شود.
ارتباط چهره به چهره در زندگی اهمیت خاصی دارد. اگر بتوانید با رزومه کاری خوب افراد دیگر را قانع کنید، در ارتباط رودررو پیروز شده‌اید. و یافتن یک شغل مناسب به یک مصاحبه خوب، ایجاد ارتباط چهره به چهره و نهایتا توانایی قانع کردن کارفرما بستگی دارد. با تمرین و آزمایش و خطا می‌توانید این مهارت‌ها را بیاموزید.
بعضی اوقات در مصاحبه‌ها از مصاحبه شونده خواسته می‌شود که کمی درباره خودش صحبت کند. پاسخگویی به سوالات باز شبیه این مشکل‌تر از پاسخگویی به سوالات مستقیم است. تمرین کنید که بتوانید در حد ۳ دقیقه توضیحی کوتاه درباره گذشته و تحصیلات خود ارائه کنید.
برای سوالی شبیه اینکه «چرا ما باید شما را استخدام کنید» که این روزها به نوعی در مصاحبه‌های استخدامی پرسیده می‌شوند، پاسخ مناسبی بیابید.
در فرصت‌های شغلی، رفتارهای اجتماعی مناسبی از خود بروز دهید. کارفرماها فقط به خاطر مدرک دانشگاهی شما را استخدام نمی‌کنند.
اگر نتوانستید یک شغل تمام‌وقت به دست آورید، به شغل‌های موقت بپردازید. به این وسیله می‌توانید مسوولیت‌ پذیری و درستکاری خود را نشان دهید که موجب یافتن شغلی تمام وقت خواهد شد.

به تعریف دانشنامه آزاد ویکی پدیا رزومه “یا معادل فارسی آن کارنامک” به نوشته ای گفته می شود که پیشینه تحصیلی، مهارتی و شغلی و بعضی دیگر از جزئیات زندگی یک شخص در آن درج می شود تا شرکت ها و کارفرماها بتوانند با مطالعه آن در مورد استخدام یک شخص تصمیم بگیرند.

با گسترش فضای کسب و کار در دهه های اخیر همچنین متقاضیان بسیار زیاد اشتغال بحث نگارش رزومه و سبک و اصول آن بسیار مطرح شده است. امروزه تصاحب یک شغل به جز در موارد خاص به نحوه نگارش رزومه شخص درخواست کننده بستگی بسیاری دارد. روزانه شاید هزاران رزومه برای کارفرمایان و رئسای شرکت ها ارسال می شود. اما آیا آنها همه این رزومه ها را به دقت و با حوصله کافی مطالعه می کنند؟ طبیعی است که خیر! حتی اگر ایشان بخواهند این کار را صورت دهند، کمبود وقت اجازه این کار را نمی دهد. پس چاره کار چیست؟ مدیران و کارفرمایان شرکت ها برای حل این مشکل روش های مختلفی دارند ولی رایج ترین روش ها بررسی اجمالی هر رزومه و طبقه بندی آنهاست. بدین صورت که مدیر و کارفرمای موردنظر ابتدا نگاهی اجمالی به تمام برگه های سوابق کاری انداخته و برحسب شکل ظاهری و تمیزی، دقت در نگارش و عدم قلم خورد، تطابق سوابق و مهارت های فرد مذکور با نیازهای شرکت و بسیاری موارد دیگر طبقه بندی می نمایند.

امکان دارد شما شخصی با مهارت و استعداد زیاد باشید اما وقتی از شما درخواست رزومه نمودند، سوابق کاری و تحصیلی خود را به شکلی بنویسید که توجه کارفرما را جلب نکرده و وی شما را واجد شرایط تصدی آن شغل نمی بیند. خوب طبیعتا در چنین شرایطی جای شما را نفر بعدی و احتمالا ضعیفتر خواهد گرفت.

در این شرایط خواهید پرسید پس چه کار باید کرد؟ جواب سوال این است که سبک و شیوه صحیح نگارش رزومه را باید یاد بگیرید. همانگونه که می دانیم کارفرمایان بیشتر از سی ثانیه روی رزومه های کاری و تحصیلی افراد وقت نمی گذارند. به همین علت رزومه ای که به اصطلاح چشمشان را نگیرد بلافاصله رد خواهد شد. پس باید رزومه خود را طوری بنویسید که در همان 30 ثانیه توجه کارفرما را جلب کرده و شما را یکی از گزینه های مناسب برای تصدی شغل درخواستی تان قرار دهد.

کار نوشتن رزومه وقتی سخت تر می شود که بخواهیم آن را به زبانی به غیر از زبان مادریمان یعنی زبان انگلیسی بنویسیم! در این شرایط باید به تمامی اصطلاحات و سبک و سیاق نوشتن رزومه های انگلیسی آشنایی کافی داشته باشیم. در کتاب 202 نمونه رزومه انگلیسی عالی نویسنده با آوردن نمونه های رزومه های انگلیسی از پیش آماده و موثر، کار افرادی را که خواهان نگارش رزومه انگلیسی هستند آسان نموده است. شما با داشتن این کتاب مجموعه نسبتا کاملی از نمونه رزومه های انگلیس در دست خواهید داشت که برای هر موقعیت و شغلی که درخواستش را دارید جوابگو خواهد بود. امیدواریم کتاب حاضر گرهی از گره های جوانان تحصیل کرده و جویای کار بگشاید.

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

بخش های مختلف رزومه

رزومه دارای بخش های کلی به شرح زیر است:
مشخصات فرد (Personal Specifications/Details):
شامل نام و نام خانوادگی، تاریخ و محل تولد، وضعیت تاهل، نشانی، شماره تلفن و پست الکترونیک شخص نگارنده.

شغل مورد درخواست (Position Sought/ Objective):
درج سمتی که جهت اخذ آن رزومه را می نویسید.

پیشینه تحصیلی (Education Background):
شامل کلیه مدارک تحصیلی (مرتبط) با زمینه کاری مورد درخواست.
نکته: در نگارش رزومه، مدارک تحصیلی از جدید به قدیم با ذکر تاریخ دریافت درج می شوند.

سوابق کاری مرتبط (Job Records):
توجه داشته باشد که نیازی به ذکر کلیه سوابق کاری پیشین نیست و فقط آنهایی را باید ذکر کنید که با کار مورد درخواست، همخوانی داشته باشند و یا به ذکر سوابق مهم اکتفا کنید.
نکته 1: در این بخش هم سوابق کاری به ترتیب از قدیم به جدید (با ذکر سال آغاز و پایان هر کدام در پرانتز) درج می شوند.
نکته 2: چنانچه میان یک کار تا کار بعدی فاصله قابل توجهی باشد، ملزم به ذکر دلیل آن هستید.

مهارت ها (Strenghts/ Abilities and Skills):
علاوه بر سوابق و مدارک تحصیلی کلیه مهارت های فردی و شغلی مرتبط با این کار را بنویسید.

توضیحات اضافه (Further Details):
توضیحاتی ضروری و اضافه بر آنچه که در موارد بالا گفته شد (در صورت وجود چنین توضیحاتی).

رعایت خلاصه نویسی در نگارش رزومه
لطفاً توجه داشته باشید که خلاصه و صریح نویسی (being to the point) از اصول مهم رزومه نویسی است. در نگارش رزومه نیازی به جمله نویسی ندارید و از این رو رزومه با Application (درخواست نامه) متفاوت است.

رعایت حاشیه گذاری در رزومه
حاشیه گذاری مناسب در نگارش رزومه نیز یکی دیگر از موارد مهم در نگارش آن است که می بایست مورد توجه قرار گیرد.

اعلام آمادگی جهت ارائه مدارک
غالباً در انتهای رزومه، جمله ای مبنی بر ارائه مدارک در صورت لزوم ذکر می شود.