به روز بودن اطلاعات:

یکی از مهمترین مواردی که یک حسابدار حرفهای باید انجام دهد مطالعه و به روز کردن اطلاعات درباره رشته حسابداری و موارد مرتبط به آن مثل  مسائل مالی ، مالیاتی ، بیمه و … شما هرچقدر اطلاعات مالی بیشتری داشته باشید بهتر میتوانید خود را به عنوان حسابداری حرفهای، آگاه و توانمند معرفی کنید و به همان نسبت از درآمد بیشتر و جایگاه بهتری برخوردار شوید. منبع مطالعاتی شما می توانند کتاب، روزنامه، فیلم های آموزشی ، اینترنت و … باشد.با توجه به تغییرات زیادی که در زمینه اطلاعات اتفاق می افتد این مورد روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند و هیچ منبعی را تا جایی که میتوانید از دست ندهید.

برای دیدن آموزشگاه حسابداری در رشت کلیک کنید

 تغیرات قوانین را همیشه دنبال کنید :

یک حسابدار حرفهای همیشه آشنایی کامل به قوانین جاری کشور به ویژه قوانین مالیات، تامین اجتماعی ،قانون کار و قانون تجارت  را دارد به همین دلیل پیشنهاد میکنیم شما هم همواره نسبت به مطالعه و کسب اطلاعات فعالیت کنید.

 آشنایی با نرم افزار هایی از قبیل ورد (word) و اکسل (excel):

یکی از نرم افزارهایی که تمام حسابداران ناچار هستند با آن کار کنند نرم افزار اکسل که در بسیاری مواقع محاسبات و گزارشات بسیار خوبی می توان از آن استخراج نمود و به عنوان اطلاعات جانبی همراه با سایر گزارشات ارائه کرد و یا حتی می توان جهت انجام اموری مثل محاسبه حقوق ، استهلاک و … از آن کمک گرفت.نرم افزارهای دیگری هم مانند ورد وجود دارد که گاهی به آن نیاز خواهید داشت. اگر تاکنون جهت یادگیری این نرم افزارها برنامهای نداشتهاید هر چه زودتر شروع کنید.

آشنایی و شناخت نسبت به نرم افزارهای حسابداری:

هر اندازه که نسبت به نرم افزارهای بیشتری شناخت و تسلط داشته باشید دایره پیشرفت شما گسترده تر میگردد بهتر است دورههایی را جهت یادگیری نرم افزارهای معتبر در حوزه حسابداری شرکت کنید.

تاییدیه جهت دریافت و پرداخت ها :

حسابداران موفق رویدادها و اتفاقات را گرفته، تجزیه و تحلیل و ثبت میکنند و اقدام به گزارش گیری می کنند و با در نظر داشتن این موضع که صاحبان سرمایه افراد دیگری می باشند حتما در خصوص مواردی مانند پرداخت ها، صدور چک، تسویه حساب با مشتریان، میزان حقوق همکاران و … تاییدیه های لازم را از مدیران شرکت و افراد صاحب امضا و اختیار دریافت نموده و این تاییدیه ها و مدارک دریافتی را جهت مراجعات احتمالی ، بایگانی و نگهداری میکنند.

 تعیین اولویت در انجام امور حسابداری:

یکی از ویژگیهای حسابداران حرفهای، تعیین اولویت جهت انجام کار حسابداری و ثبت اسناد، مبلغ اسناد می باشد. از نظر آنان ثبت و بایگانی یک رسید بانکی یکصدمیلیون ریالی بسیار با الویت تر از ثبت یک هزینه تنخواه یک میلیون ریالی می باشد. به همین ترتیب ثبت هزینه حقوق ماهانه بسیار مهمتر از ثبت هزینه چند هزار تومانی است.

ارائه گزارش ها  و اطلاعات دقیق به مدیر شرکت جهت دریافت تصمیمات لازم:

با توجه به اینکه در برخی از موارد مدیر و تصمیم گیرنده شرکت از اطلاعات مالی استفاده می کند. یک حسابدار موفق تا حد ممکن گزارشات کامل ،درست، شفافیارائه میکند و در صورت داشتن موارد ابهام، آنها را دقیقا به مخاطب و سایر افراد ذینفع اعلام میکند و موارد ابهام را توضیح میدهد.توجه کنید که معمولا کارآیی سیستم حسابداری با ارائه گزارشات صحیح سنجیده می شود.

پشتیبان گیری از اطلاعات:

یک حسابدار موفق  قبل از انجام هر فعالیتی در نرم افزار های حسابداری از قبیل حذف سند، ابطال سند، ویرایش اسناد، انتقال نرم افزار حسابداری به کامپیوتر جدید، بعد از اتمام ثبت های روزانه، بستن حساب ها در پایان دوره و به طور کلی هر نوع تغییری که خارج از روال عادی ثبت های روزانه می باشد حتما و بدون استثنا از اطلاعات نرمافزار حسابداری پشتیبان تهیه میکند تا در صورت بروز مشکل،  به اطلاعات قبلی دسترسی داشته باشد. هم چنین فایل پشتیبان اطلاعات خود را در چند جای مختلف نگهداری میکند تا در صورت بروز مشکل برای یکی از آنها، به سایر فایل ها دسترسی داشته وجود داشته باشد.چون ارزشمند ترین دارایی دردنیای امروز فقط و فقط اطلاعات است و باید به صورت مرتب ودوره ای از اطلاعات تولید شده نسخه پشتیبان تهیه شود .

رازداری:

بسیاری از اطلاعات و اسناد و مدارکی که در اختیار بخش حسابداری قرار داده میگیرد  اطلاعات مهم  از قبیل موجودی حساب بانکی ، میزان مطالبات یا بدهی های شرکت و یا سود و زیان شرکت ، میزان حقوق دریافتی همکاران و …است، که افشای آن ممکن است باعت ایجاد ضرر به افراد ذینفع یا شرکت گردد. به همین دلیل یکی از مهمترین ویژگی حسابداران حرفهای رازداری و عدم افشای این گونه اطلاعات می باشد.

امانتداری :

یک حسابدار خوب و حرفه ای از نظر اخلاقی هم حرفه ای عمل مینماید.یکی از خصوصیات خوب یک حسابدار حرفهای امانتداری می باشد . اسناد و مدارک ،اوراق بهادار  مواردی از این قبیل که جزء سرمایه شرکت ها می باشد در اختیار حسابدار قرار داده می شود و حسابداران باید به دقت از این گونه مدارک و اسناد مراقبت و نگهداری کنند.

تسلط بر اصول نامه نگاری:

یک حسابدارموفق و حرفه ای باید توانایی لازم و کافی جهت نگارش انواع نامه های اداری را داشته باشد به عنوان مثال متن نامه ارسالی جهت سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی یا نامه به مدیر عامل تفاوت های زیادی دارند که باید در نظر گرفته شود.