استارتاپ رشت

راه‌اندازی استارت آپ جدید چیزی بیش از ایده‌ای که همراه با دانش روز، تبدیل به یک نرم‌افزار و یا محصول می‌شود. در حقیقت برای آن‌که بتوان در مسیر خلق یک استارت آپ جدید موفق بوده و همه‌ی جنبه‌ها را در نظر گرفت باید در فکر ثبت اثر، جذب سرمایه، انتخاب مشاور با تجربه، انتخاب نام برند و ثبت دامنه برای وب سایت بود. اما همه‌ی این کارها علاوه بر آن‌که مهم و انجام دادن آن‌ها برای بقای یک استارت آپ لازم است، باید طبق روال مشخص و مرحله‌ به ‌مرحله انجام شود.
آنچه در این مقاله می‌خوانید شرح 10 مرحله مهم از لحظه‌ی ایده پردازی تا تولید یک استارت آپ جدید است و عمل کردن به آن می‌تواند افراد یا شرکت‌ها را برای کسب موفقیت درراه اندازی و البته نگهداری از یک استارت آپ کمک کند.

آموزشگاه کامپیوتر در رشت

1) تحقیق در مورد بازار هدف تحقیق

انجام تحقیقات در مورد بازار اولین قدم برای تعیین آن است که آیا ایده‌ای که در سردارید واقعاً عملی و قابل‌اجرا است یا خیر؟ تحقیق خود را با نوشتن آنچه فکر می‌کنید درروند انجام کاری ناصحیح است آغاز کنید. در حقیقت شما قصد دارید با راه‌اندازی استارت آپ جدید باری را از روی دوش یک پروسه‌ی غلط برداشته و آن را ساده کنید. پس لازم است متن خود را روی کاغذ نوشته و آن را در مقابل چشمان خود قرار دهید.
تصور کنید چند نفر مثل شما به این مشکل فکر کرده‌اند و با شما در مورد وجود این مسئله در یک چرخه‌ی خراب حرف زده‌اند؟بهترین کار این است که با آن‌ها در خصوص راه‌حل‌های پیشنهادی خود وارد مذاکره شوید. این افراد در حقیقت همان کسانی هستند که وقتی استارت آپ خود را راه‌اندازی کردید آن را از شما خریده و جزو مشتریان شما خواهند شد. تنها نکته‌ای که در بررسی و سؤالات خود باید به جواب روشنی از آن برسید این است که آیا ایده‌ای که در سردارید به‌اندازه‌ی کافی مفید، حلّال مشکلات و متفاوت از سایر ایده‌های موجود خواهد بود یا خیر؟ پاسخ این پرسش قطعاً باید “بله” باشد تا مطمئن شوید می‌توانید قدم بعدی را برای راه‌اندازی استارت آپ خود بردارید.
نکته ای که می بایست به آن توجه کنید این است که باید مستندات این تحقیق را نگه‌دارید تا در مراحل بعدی از آن استفاده کنید. این اسناد در آینده به شما در جذب سرمایه و قانع کردن سرمایه‌گذاران کمک خواهد کرد.

2) ثبت و ایجاد مالکیت امن معنوی برای ایده‌ی استارت آپ خود

وقتی مطمئن شدید که ایده‌ی نابی در سر داشته و حتماً می‌خواهید آن را عملی کرده و استارت آپ خودتان را راه‌اندازی کنید باید همه‌ی خطراتی که ممکن است آن را تهدید کند بشناسید. یکی از مهم‌ترین خطرات دزدیده شدن طرح شما است. برای حفظ ایده‌ی خود پیش از هر کاری برای آن مالکیت معنوی یا Intellectual Property یا IP ایجاد کنید. مالکیت معنوی به فرآیندی گفته می‌شود که توسط فرد یا شرکت، برای حقوق مربوط به یک محصول ایجاد می‌شود. ازجمله مثال‌های آن می‌توان به‌حق چاپ، علائم تجاری و ثبت برندها اشاره کرد. این‌یکی از عوامل موفقیت شرکت و برای محصول یا استارت آپ شما بسیار حیاتی است و پروتکل مناسبی برای محافظت از عامل تمایز استارت آپ شما از سایر طرح‌های مشابه خواهد بود. ضمن آن‌که دیگرکسی امکان دزدیدن طرح و ثبت آن را به نام خود نخواهد داشت. تنها درصورتی‌که برای استارت آپ خود IP داشته باشید قانون می‌تواند از مالکیت معنوی شما دفاع کرده و آن را برای شما می‌داند.

3) انتخاب نام برند برای طرح استارت آپ

برند تجاری و اهمیت آن چیزی بیش از انتخاب یک نام معمولی است. برند در حقیقت نامی برای هویت تجاری استارت آپ شما است. شاید دوست داشته باشید عنوان موردنظر خود را به‌عنوان نام برند انتخاب کنید. اما برند در حقیقت اسمی برای تجربه‌ی استفاده از محصول است. بنابراین باید عنوانی را به‌عنوان نام برند خود انتخاب کنید تا بتوانید پای آن بایستید. در انتخاب این کلمه به‌اندازه‌ی کافی دقت، صبر و حوصله به خرج دهید و آن را با چندین نفر به مشورت بگذارید. برند شما باید متناسب باهدف شما از راه‌اندازی استارت آپ و البته خوش آوا باشد.

4) ثبت دامنه‌ای مطابق با عنوان برند

در راه اندازی استارت آپ کاری که به ‌سرعت و بعد از انتخاب نام برند خود باید انجام دهید این است که دامنه ای با عنوان برند خود ثبت کنید. و در تمام شبکه‌های اجتماعی صفحه‌ی اختصاصی استارت آپ خود را ایجاد کنید. هرچند لازم نیست به‌سرعت شروع به درج مطلب کنید اما حتماً صفحات را در رزرو خود داشته باشید.

5) تعریف موارد و موضوعات قابل انجام در طرح استارت آپ

این موضوع بسیار بااهمیت است. در حقیقت معنی آن تعریف درستی است که از مجموعه‌ی خود ارائه می‌کنید. در این خصوص با یک کارشناس ثبت شرکت‌ها مشاوره کنید. اهمیت این موضوع ازآن‌جهت است که در آینده‌ای نه‌چندان دور با موضوعاتی همچون مالیات بر درآمد روبرو خواهید شد و تعریفی که امروز از استارت آپ و شرکت خود ثبت می‌کنید تعیین‌کننده‌ی مبالغی است که به‌عنوان‌مثال برای مالیات باید بپردازید.